Waar moet je op op letten als je een nieuwe woning hebt gekocht. De volgende checklist is als leidraad bij een aankoop van een woning te gebruiken.
Waar moet je op op letten als je een nieuwe woning hebt gekocht. De volgende checklist is als leidraad bij een aankoop van een woning te gebruiken.
Na een zoektocht langs makelaars en het internet heb je jouw ideale woning gevonden. Er moeten er nog een aantal stappen worden doorlopen voordat de koop helemaal rond is. In deze blog leggen wij deze stappen voor je uit.
Voordat we de koopovereenkomst gaan opmaken, sturen wij je eerst een bevestiging. Hierin staan de belangrijkste afspraken op een rijtje, zoals de koopsom, eventuele voorbehouden, de gewenste opleverdatum en de eventueel over te nemen roerende zaken. Voor het opmaken van de koopovereenkomst hebben wij jouw personalia nodig, namelijk:
Zodra wij deze gegevens ontvangen hebben, gaan we aan de slag met het opmaken van de voorlopige koopovereenkomst.
Zodra de voorlopige koopovereenkomst opgemaakt is, wordt deze naar zowel jou als onze verkoper(s) gestuurd. Beide partijen kunnen dan controleren of alles volgens afspraak is opgemaakt.
Is alles in orde? Dan is het eindelijk tijd om de koopovereenkomst te tekenen! Zodra de akte door beide partijen getekend is, ontvang je altijd een kopie van de koopovereenkomst.
Aangezien de kosten van de notaris bij de koper liggen, mag jij als koper de notaris kiezen. Kies voor een notaris waar je bekend mee bent, een goed gevoel bij hebt of die bij jou in de buurt zit. Tip: vraag meerdere offertes op en vergelijk! Zodra er een notariskeuze gemaakt is, zal ook deze een kopie van de koopovereenkomst ontvangen. Zo kan de notaris alles regelen voor de officiële overdracht.
Dit gedeelte is extra belangrijk als je een hypotheek moet afsluiten voor (een deel van) de koopsom. Neem contact op met je financieel adviseur om te zorgen dat het financiële gedeelte op de juiste manier wordt afgehandeld. Denk bijvoorbeeld aan het aanleveren van relevante informatie voor het aanvragen van een hypotheek. Jouw adviseur helpt je hier natuurlijk bij. De financieel adviseur zal ook kijken naar hoeveel eigen geld er ingelegd moet worden. Ook dit is een belangrijk onderdeel van het afhandelen van het financiële deel, omdat je bepaalde zaken omtrent de koop van je woning via eigen middelen moet betalen.
Heb je de woning gekocht onder voorbehoud van financiering? Dan hoort er nog een extra stap bij het afronden van het koopproces. Met een financieringsvoorbehoud moet er een afspraak met een taxateur ingepland worden om de waarde van jouw nieuwe woning te bepalen voor het afronden van de hypotheekaanvraag. Indien je de hypotheek niet rond krijgt op basis van de berekende waarde heb je de mogelijkheid de koop te ontbinden.
Ook als je de woning koopt onder voorbehoud van een bouwtechnische keuring komt er een extra stap bij de afronding van de koop kijken. Voor een bouwtechnische keuring zal een professionele keurder de woning inspecteren op onderhoud of gebreken. Na de keuring zal deze een overzicht opstellen van de verschillende kosten. Als de kosten de eerder afgesproken directe kosten te boven gaan, is dit ook een legitieme reden om de koop te ontbinden.
Wanneer de koop van jouw nieuwe woning definitief is, ligt aan de voorwaarden van de koop. Als je een woning zonder voorbehouden koopt, is de koop definitief zodra de drie dagen wettelijke bedenktijd zijn verlopen. Deze gaan in als beide partijen de akte getekend hebben. Koop je de woning met voorbehouden? Dan is de koop definitief zodra de datum voor de ontbindende voorwaarden verlopen zijn.
Zodra de transportdatum van de woning eraan komt, wordt er een eindinspectie ingepland met jou, de verkoper(s) en de makelaar. Bij de eindinspectie wordt er een rondje door de woning gedaan waarbij deze volledig gecheckt wordt op onder andere gebreken en achtergebleven spullen. Ook worden de meter- en waterstanden genoteerd. Wij werken met een digitale inspectie app zodat alles meteen per e-mail wordt bevestigd. Bij de officiële overdracht zorgt de notaris dat de woning officieel over wordt gezet op de nieuwe eigenaar en dat alle kosten zijn verrekend. Onder deze kosten vallen bijvoorbeeld de kosten koper, de notariskosten en overdrachtsbelasting.
Het is in Nederland verplicht om op overdrachtsdatum de nutsvoorzieningen te regelen bestaande uit stroom, gas, stadsverwarming en water. Je kan hier de meterstanden gebruiken uit de eind inspectie. Wij werken met Easy Nuts waar je binnen 10 minuten alles in een keer kan regelen een service vanuit Butler Makelaardij.
Na het passeren bij de notaris heb je de verantwoordelijkheid over de woning. Mocht je een financiering hebben gekozen dan eist de bank ook dat je op overdrachtsdatum minimaal een opstalverzekering hebt afgelosten met dekking tegen brand, water en storm schade. De meeste mensen kiezen ook voor een inboedelverzekering, aansprakelijkheidsverzekering en rechts bijstandverzekering
Nu je alle stappen van het afrondende proces hebt doorlopen, is het tijd om te beginnen met verhuizen en het inrichten van jouw nieuwe huis. Veel woonplezier!
Terug naar overzicht